Hardloopclinics

Hardlopen is een toegankelijke en populaire sport. Je trekt je schoenen aan, loopt de deur uit en bent op weg. Het ritme dat je hoort wanneer je loopt op een bospad, je ademhaling die je op peil houdt, dit is de actieve ontspanning waar hardlopen zo om bekend staat. Running Movements facilitairt bedrijven door middel van vitaliteitsprojecten of hardloopclinics. Wij facilitairen clubs/verenigingen op verschillende niveaus en uiteenlopende onderwerpen, denk bijvoorbeeld aan het opzetten van beleid omtrent loopgroepen of talentontwikkeling. Hieronder leggen wij graag uit hoe onze werkwijze hierin is.

ClinicsVerantwoord & duurzaam hardlopen

Hardloper op een verantwoorde, duurzame en plezierige manier is essentieel. Veelal trainen hardlopers op een te belastende, inefficiënte wijze, blessures liggen hierdoor op de loer. Er wordt dus niet verantwoord en duurzaam getraind. Running Movements facilitairt bedrijven, clubs en verenigingen met clinics om dit op de juiste manier te structureren en aan te pakken. Bij bedrijven doen wij dit door middel van hardloopclinics die erop gericht zijn vitaliteit te bevorderen. De hardloopclinics zullen gericht zijn op looptechniek, loopefficientie en loopeconomie.

Bij clubs en verenigingen is onze begeleiding gericht op verschillende peilers! Zo ondersteunen wij bij het uiteenzetten van het sporttechnische beleid en trainen wij de trainers op inhoud van trainingstechnische en praktische invulling van hun trainingsaspecten. Zo helpen wij om zowel op macro – meso als micro niveau de vereniging of club naar een hoger niveau te tillen. 

Looptechniek, hardloopschema

Door het aanleren van de juiste technische loopvaardigheden zullen hardlopers gemakkelijker, efficiënter en met meer plezier gaan hardlopen. Ook de trainingsopbouw loopt daarbij minder risico onderbroken te worden. Om dit in goede banen te leiden is een uitgebalanceerd trainingsschema belangrijk, waarbij de arbeid- en rustverhouding goed in balans is en de periodes nauwlettend in de gaten wordt gehouden. Wij vinden het belangrijk dat hardlopers begrijpen wat ze doen en waarom ze dat doen. Wanneer iemand weet waarom hij een oefening op een bepaalde manier moet uitvoeren heeft deze oefening vele malen meer effect. 

Trainen op hartslag

Onze coaching is erop gericht lopers bewust te maken van de juiste lichaamshouding en de verantwoorde manier van trainen zodat lopers op hun eigen niveau sporten. Het trainen met een hartslagmeter is daarbij een goede methode. De balans tussen trainingsarbeid en rust kan goed in de gaten worden gehouden. Iedere looptraining met hartslagtraining is een schot in de roos. Dat motiveert! Hartslagtraining begrenst de sporter om binnen de sportzone te blijven die hij of zij aankan. Deze manier van trainen geeft een extra stuk veiligheid aan de trainingscyclus en draagt bij aan de gezondheid van de deelnemers. Goed schoeisel en prettige functionele hardloopkleding horen hierbij om blessures te voorkomen. Running Movements begeleidt en adviseert op het gebied van trainen met een hartslagmeter en goed trainingsmateriaal. Ook zet Running Movements haar netwerk graag in om hardlopers hierbij te ondersteunen.


Personal Run TrainingPersoonlijk running plan

Door te beginnen met het eind voor ogen kan er richting gegeven worden aan een verantwoorde manier van trainen. Dit doen wij door het opstellen van een persoonlijk running plan. Door de ervaring in de topsport wordt hier de vertaling gemaakt naar de breedte- en recreatieve sport. Middels de juiste periodes bereidt een sporter, trainingsgroep of groep medewerkers van een bedrijf zich goed voor op het doel dat komen gaat. Dit betekent dat men eerst gewend moet raken aan een bepaalde mate van belasting. Vervolgens is er ruimte voor specifieke training en kan de hardloper zijn trainingspyramide gaan opbouwen.   

Wil je op een succesvolle manier het einddoel behalen dan is het verstandig dit op een rustige en slimme manier op te bouwen. Onze oefenvormen, trainingen en trainingsschema’s houden hier rekening mee. Sporten, op welk niveau dan ook, blijft op deze manier leuk en uitdagend. Door kenbaar te maken waarom er getraind wordt zoals er getraind wordt ontstaat er een commitment tussen lichaam en geest waardoor een hogere motivatie ontstaat. Je ervaart dat je ergens voor traint en je weet wat je traint. Dit maakt het leuker om met je sportieve lijf bezig te gaan.

Om op een verantwoorde manier de trainingscyclus op te bouwen wordt er bij elk bedrijf of loopgroep gebruik gemaakt van een periodisering. Deze periodisering is verwerkt in een jaarplan.