Slim en verstandig trainen

In deze blog zal ik mijzelf voorstellen en jullie wat vertellen over slim en verstandig trainen. Mijn naam is Susanne van Leeuwen, 27 jaar oud, geboren en getogen in Ermelo en nu woonachtig in Harderwijk samen met mij vriend Pieter. Ik werk in het voortgezet onderwijs waar ik Nederlands geef aan vmbo-leerlingen. Daarnaast doe ik veel in de coaching van leerlingen.

Sport is altijd al mijn passie geweest, maar wat wil je ook met zo’n fanatieke sportfamilie. Zelf ben ik een echte hardloopster en ook een trotse loper van het Runningmovements runningteam. Naast mijn trainingen bij AV Athlos train ik iedere vrijdag bij Gertjan Wassink op de baan bij AV’34 in Apeldoorn. Dit doe ik samen met mijn loopmaatjes van Loopland Gelderland Apeldoorn. Superleuk en vooral erg leerzaam. Sinds ik hier loop heb ik onwijs veel progressie geboekt en dat vraagt natuurlijk naar meer.

Deze progressie heeft er ook voor gezorgd dat ik anders ben gaan trainen. Voorheen liep ik mijn duurlopen vaak te snel, mijn tempo’s het liefst zo hard mogelijk en liep ik zo 3 weken achter elkaar een wedstrijd. Dit zorgde helaas voor blessures. Slim en verstandig trainen heb ik dus echt moeten leren. Met name door ook de rem erop te gooien. Je wilt als loper altijd meer en sneller, maar dit bereik je niet door iedere keer voluit te trainen. Een goede periodisering is bijvoorbeeld erg belangrijk. Weken om te trainen, weken om te pieken en weken om rustiger aan te doen. Wil je beter worden, dan zal je je periodisering daar op moeten aanpassen. Zo is het belangrijk om een langere tijd achter elkaar te trainen zonder wedstrijden te lopen. Hierdoor kan je je volop focussen op de trainingen en je herstel, want je herstel is ook erg belangrijk. Wissel pittige trainingen af met rustige trainingen en zorg ervoor dat je niet dagen achter elkaar snelheidsprikkels traint. Ook mag je best wel eens een rustdag inplannen als je lichaam hierom vraagt. Helemaal als beginnende loper is dit erg belangrijk. Zo’n trainingsperiode zorgt ervoor dat je lichaam er klaar voor is om te pieken op het juiste moment; die belangrijke wedstrijd waar je naartoe leeft.

Daarnaast is het goed om te luisteren naar je lichaam en je trainingen aan te passen als dit nodig is. Het heeft geen zin om trainingen te doen die je lichaam niet aankan op dat moment. In deze gevallen zal je beter worden door een aangepaste training of rust. Blijf je doorgaan en jezelf puhsen, dan zal je hier later de gevolgen van in gaan zien. Je behaalt niet je doel, loopt een mindere tijd of bent een tijd te vermoeid om goed te kunnen trainen. Overleg met je trainer of coach is hierbij erg belangrijk, zij kunnen je trainingen aanpassen en advies geven waar nodig.

Naast een goede periodisering, rust en herstel is krachttraining ook erg belangrijk voor een loper. Een goede core stability zorgt voor stabilisatie van je lichaam en resulteert in een betere hardlooppas. Je zult minder snel vermoeid zijn en beter presteren. Nu hoef je niet iedere dag in de sportschool te staan, thuis kan je ook al heel veel doen. Neem 3 keer per week even de tijd voor wat oefeningen en je zult zeker resultaat zien. Want een sterke core maakt je een betere loper!

Susanne van Leeuwen, Running Movements atleet