Word een betere hardloper met onze testen en analyses

In ons Runlab voeren wij verschillende testen en analyses uit die jou helpen om een betere hardloper te worden. Alles in het Runlab is ingericht om het maximale te halen uit de testen en analyses die wij daar uitvoeren. Zo kun je live meekijken naar jouw hartslag en snelheid op het grote scherm, zijn er vier cameraposities voor looptechniekanalyses en hebben we beschikking over sensoren die live feedback geven op jouw looptechniek. In deze blog lichten we de anaerobe drempelmeting en de loopanalyse uit.

Omslagpunt

Kennis van het omslagpunt bij hardlopers is van grote waarde. De wedstrijd van een hardloper bestaat uit een inspanning waarbij de hartfrequentie voortdurend rond dezelfde waarde ligt. Deze hartslag ligt afhankelijk van de duur van de inspanning, op of bij langere wedstrijden iets onder het omslagpunt. Tijdens een wedstrijd kan je profiteren van de wetenschap van je omslagpunt. Als je weet bij welke hartslag je omslagpunt ligt, weet je hoe lang je een bepaalde inspanning ongeveer vol kan houden. Dit helpt je dus om een goed tempo te kiezen waarop je je wedstrijd kan starten. Daarnaast kan je, als je weet waar je omslagpunt ligt, al je hartslagzones nauwkeurig bepalen. Hierdoor zorg je ervoor dat elke training precies het resultaat heeft wat jij en je coach voor ogen hebben. Elke training wordt een schot in de roos.  Nu reist de vraag hoe je dan ontdekt wat je omslagpunt is.

Op internet zijn diverse formules te vinden voor het berekenen van het omslagpunt. Op het eerste gezicht lijken deze formules erg aantrekkelijk, maar helaas blijken deze berekeningen in bijna alle gevallen niet te kloppen. Bij deze formules wordt namelijk uitgegaan van gemiddelden. Zoals je wellicht al weet heeft niet iedereen dezelfde maximale hartslag of rustpols. Niet elke vrouw van 35 jaar oud heeft een maximale hartslag van 185 of een rusthartslag van 55. Ditzelfde geldt ook voor het omslagpunt. Dit soort gegevens zijn afhankelijk van heel veel verschillende dingen, zoals genetische aanleg en fitheid. Als hardloper heb je dus juist baat bij het weten van jouw persoonlijke waardes.  De betrouwbaarste manier voor het bepalen van het omslagpunt is dus om zelf een test uit te voeren.

Lactaatmeting

Lactaatmetingen worden al jaren gebruikt om het omslagpunt te bepalen. Gedurende een inspanning met een steeds hoger wordende snelheid wordt een opeenvolgende serie bloedmonsters afgenomen. Met deze kleine druppeltjes bloed wordt de lactaatconcentratie in het bloed bepaald. De lactaatconcentraties en de bijbehorende hartfrequentie worden in een grafiek uitgezet en vormen de zogenaamde lactaatcurve. Het aardige is dat een sporter ieder deel van de lactaatcurve kan trainen door met de bijbehorende hartfrequentie trainingseenheden uit te voeren. Naarmate je beter getraind raakt zal de curve naar rechts verschuiven waardoor je pas bij een hogere snelheid je omslagpunt zal bereiken (zie figuur). De inspanning kan dan op een hoger niveau, gedurende een langere tijd worden volgehouden. Bij de anaerobe drempel meting van Running Movements zal al deze praktische informatie na de meting mondeling worden toegelicht. Daarnaast is er de gelegenheid om vragen te stellen aan een van onze experts. De interpretatie van een lactaatmeting is niet makkelijk. Daarom geeft Running Movements een analyse rapport mee naar huis, waar alle terminologieën en adviezen nog eens staan uitgelegd. Aan de hand van het omslagpunt en het profiel van de lactaatcurve kunnen persoonlijke trainingsadviezen worden opgesteld. Hierdoor kan je als hardloper heel specifiek toe werken naar een bepaald doel.

Loopanalyse

Veel hardlopers hardlopen op een ineffectieve manier omdat ze nooit hebben geleerd hoe ze goed kunnen hardlopen. Op het eerste gezicht lijkt hardlopen misschien niet een technische sport zoals bijvoorbeeld boksen of turnen. Maar om goed te kunnen hardlopen, zonder blessures en zo snel mogelijk, is techniek ontzettend belangrijk. Daarbij is iedereen anders. Iedereen heeft zijn eigen verbeterpunten op het gebied van looptechniek. Daarom is het belangrijk om te kijken naar je persoonlijke verbeterpunten.

Een goede manier om je looptechniek in kaart te brengen is door middel van een videoanalyse. Hierbij worden video opnames van je looptechniek gemaakt. Deze videobeelden analyseer je vervolgens in slow-motion om te bepalen wat je goed doet en wat beter kan. Bij het terugkijken van de slow-motion beelden, letten de experts van Running Movements op de pasfrequentie, de landing, de mate van uitgestrekt lopen, de romphouding en de armbeweging. Met deze informatie wordt een rapport opgesteld, die je helpt bij het verbeteren van je looptechniek. Daarvoor gebruikt Running Movements een stap voor stap methode om je looptechniek te verbeteren. Door de oefeningen op te delen in blokken leer je sneller hoe je loopt met een betere looptechniek. Voordat je fanatiek aan de slag gaat met het veranderen van je hardlooptechniek nemen de experts van Running Movements ruimschoots de tijd om je te waarschuwen voor een aantal veelgemaakte fouten.

Lees meer over onze analyses en testen.